Terug naar overzicht

Grescollege Reuver bezocht door deelnemers NRP Opleiding Renovatie en Transformatie

Door Earnest Alderliesten

Voor de laatste keer duiken we met de NRP Opleiding Renovatie en Transformatie in het onderwerp Verwaarden. Na diverse inspirerende locaties door het hele land zijn we dit keer te gast in Reuver bij het Grescollege. Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) zocht een nieuwe locatie voor haar praktijkschool en vond deze in de voormalige Greswarenfabriek. De renovatie heeft een indrukwekkend schoolgebouw opgeleverd.

In de ochtend deelt Esther Arensman (projectleider bij HEVO en alumnus van de NRP Opleiding) over haar ervaringen met onderwijsprojecten waarbij ze scholen helpt bij het renovatieproces van hun schoolgebouwen. Ze benadrukt het belang van het goed begrijpen van de opdrachtgever. Met behulp van voorgesprekken worden de wensen en eisen van de school aan de hand van scenario’s in kaart gebracht. Het is belangrijk daarbij de identiteit van de school vast te leggen. Zodat – wanneer er in het proces hiervan wordt afgeweken – teruggegrepen kan worden op de vraag: waarom doen we wat we doen? Hierdoor blijft de focus op wat we willen bereiken met elkaar en niet op het zoeken naar een oplossing voor een gestelde eis.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Uiteindelijk leiden de gesprekken tot een voorkeursscenario en een programma van eisen waarmee de architecten en overige adviseurs aan de slag kunnen. Esther laat zien dat de ‘zachte’ kant belangrijk is in haar werk. Ondanks dat het project begint met technische vraagstukken, gaat het vooral om het begrijpen van de gebruiker en het achterhalen van de achterliggende vraag waarom we de dingen doen die we doen.

Een indrukwekkend schoolgebouw
Na de lezing van Esther kregen we rondleiding door het Grescollege. Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) zocht een nieuwe locatie voor haar praktijkschool en vond deze in de voormalige Greswarenfabriek. Het gebouw was heel erg in verval geraakt. Maar bij de renovatie zijn de originele structuur, gevelelementen en materialen in stand gehouden. Het ontwerp is gemaakt volgens het ‘no regret’-principe, wat betekent dat elk detail en het bestaande materiaal is behouden, tenzij dit onmogelijk was. Het levert een indrukwekkend schoolgebouw op!

 

Het ontwerp van de school is gemaakt volgens het ‘no regret’-principe, wat betekent dat elk detail en het bestaande materiaal is behouden, tenzij dit onmogelijk was.

In de middag vertelt Brian van Laar (PHD-onderzoeker bij TU Delft) over zijn onderzoek over het verdiepen van verschillende waarden. 80% van de bestaande gebouwen die we in 2050 nodig hebben staan er nu al. Bestaande bouw renoveren/transformeren biedt dan ook de grootste kans voor een lagere milieu-impact en hogere energie-efficiëntie. Eén van de uitdagingen is het besluitvormingsproces.

Een tool om weloverwogen keuzes te maken
Om dit proces te verbeteren ontwikkelt hij een decision-support tool, die kan helpen bij het maken van weloverwogen keuzes tussen verschillende circulaire scenario’s, waardoor de ‘milieuwaarde’ van het gebouw beter inzichtelijk kan worden gemaakt. De tool zorgt voor realistische, consistente scenario’s. Het voorkomt dat bij de start van een project onwaarschijnlijke combinaties van factoren ontstaan en de wet van het verlies van ambitie in werking treedt. De rest van de middag hebben we de kennis en tools van Brian toegepast op een eigen casus die we bij elke dag van de module Verwaarden hebben meegenomen.

Op naar de challenge
Dit was de laatste reguliere opleidingsdag. Nu kunnen we ons voorbereiden op de tweede NRP challenge. Waar we een jaar aan vergaarde kennis mogen botvieren op een mooie case: de transformatie van het Johannescentrum, een monumentale kerk in de wijk Overvecht (Utrecht). Ik kijk ernaar uit om samen met de medecursisten de opgedane kennis in de praktijk te brengen!