Norbertus Lyceum

Een rijke geschiedenis doorverteld in een eigentijds schoolgebouw. Dat is het vernieuwde Norbertus in een notendop. De authentieke school uit 1923 vormt de basis voor een uitnodigende en flexibele leeromgeving. Door niet alleen bouwkundig te renoveren maar ook oorspronkelijke functies te herstellen, klopt het hart van Norbertus weer!
De eerste gebouwen hebben een gemeentelijk monumentale status. Door de jaren heen is de school als een lappendeken uitgebreid, waardoor looplijnen inefficiënt werden en de orthogonale structuur van het hoofdgebouw verwaterde. Het huidige lyceum wenste een functioneel gebouw dat aansluit bij de onderwijsvisie. Hiervoor bleek het noodzaak de bestaande school deels te vervangen.
De vernieuwbouw bood kansen om de heldere gebouwstructuur en de uitstraling van de school te herstellen. Bouwdelen met monumentale waarde en potentie om in het vernieuwende onderwijs te integreren zijn behouden, toevoegingen zonder historische betekenis afgebroken. Het monument is door BDG Architecten teruggebracht tot zijn authentieke T-vorm. Achter het hoofdgebouw vouwt de uitbreiding zich als een U om het monument. De oorspronkelijke aula komt daarmee op een nieuw binnenplein in een groot atrium te staan. En theater en bibliotheek zijn weer het kloppende hart van de school. Deze betekenis had deze ruimte 100 jaar geleden ook. Destijds als gymzaal en aula voor bijeenkomsten van de jongensschool. Het verwijderen van een in de jaren 70 aangebrachte tussenvloer en systeemplafond brengt de kapconstructie weer in het zicht en de ruimtelijkheid terug.
De monumentale delen zijn grondig gerenoveerd met eerbied voor bestaande kwaliteiten. Het gebouw bleek behoorlijk toegetakeld. Littekens blijven deels zichtbaar als onderdeel van het verhaal van Norbertus. De uitbreiding is net als het hoofdgebouw symmetrisch opgebouwd. Zo ontstaat een mooie symbiose tussen verleden en toekomst. De karaktervolle, maar smalle originele gangen zijn nu onderdeel van een ruime doorlopende routing waar verkeers- en verblijfsruimten in elkaar overvloeien. De onderwijsdomeinen liggen allen aan de nieuwe as en maken zo gelijkwaardig gebruik van uitbreiding en monument.
Opdrachtgever
Ons Middelbaar Onderwijs (OMO)
Ontwerper
BDG Architecten
Overige betrokkenen
Aannemer: Bouwbedrijf Boot, Adviseur bouwfysica, brandveiligheid en duurzaamheid: LBP Sight, Adviseur installaties: De Blaay – Van den Bogaard Raadgevende Ingenieurs, Bouwbegeleiding: ComPlan, Constructeur: Van de Laar, Installateurs: Bink Installatie en Van Dijnsen installaties, Landschapsontwerp: Marseille Buiten