Terug naar overzicht

Nieuwe NRP-partner Orly & Endevoets zet in op complete wijkverduurzamingen

Sinds deze zomer is Orly & Endevoets partner van NRP. Ruim dertig jaar geleden startte Berrie Endevoets samen met zijn compagnon dit Brabantse voegersbedrijf. In de jaren erna breidden zij uit naar de onderhoud- en renovatiemarkt en sinds vijf jaar is Orly & Endevoets ‘renovatie- en verduurzamingspartner voor vastgoedeigenaren’. We spreken met Bryan Endevoets over de koers van het bedrijf met het oog op de toekomst.

Van bussenpoetser tot directielid

Orly & Endevoets is een echt familiebedrijf. Bryan startte er op 15-jarige leeftijd met werken en vormt nu, op zijn 26e, samen met vader Berrie de directie. Zijn zus is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. ‘We zijn er eigenlijk natuurlijk ingegroeid. Ik zelf begon als bussenpoetser, heb in het magazijn gewerkt en ben tijdens mijn studie Bedrijfskunde steeds meer mee gaan ondernemen,’ vertelt Bryan. Al van jongs af aan kent hij het bedrijf door en door: ‘Wij zijn een vastgoedonderhoudbedrijf, met een specialisme in gevelonderhoud . Dat betekent dat we alles wat met het baksteen van een gebouw te maken heeft onderhouden, renoveren en restaureren. Denk aan voegwerk, metselwerk en gevelisolatie.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding 

Perspectief, betrokkenheid en consolideren

Zo’n vijf jaar geleden stond het bedrijf op een kantelpunt. Bryan licht toe: ‘Er kwamen in die periode een aantal zaken bij elkaar. Zo werken er veel jonge collega’s al een lange tijd bij ons. Samen stapten ze naar ons toe: “We vinden gevelonderhoud een prachtberoep, maar wat is onze volgende stap?” Als familiebedrijf willen we elke dag goed presteren en ook onze “werkfamilie” tevreden houden. We wilden hen de mogelijkheid geven zich verder te ontwikkelen. Ten tweede wilden we als bedrijf eerder en intensiever bij het bouwproces betrokken zijn. Tot die tijd waren we altijd onderaannemer, en daarmee afhankelijk van de hoofdaannemer. En tot slot zagen we dat de innovaties in de bouwsector leidden tot een consolidatieslag. Wilden we bijblijven, dan moesten ook wij in omvang groeien.’

Tekst gaat verder onder de quote

 

‘Het is belangrijk om kort op de bal te zitten en op te vallen.’

Bryan Endevoets, directie Orly & Endevoets

Verantwoordelijk voor complete wijkverduurzamingen

En zo breidde Orly & Endevoets haar dienstenpakket uit tot een renovatie- en verduurzamingspartner voor vastgoedeigenaren. Het bedrijf – met momenteel zo’n 80 medewerkers – is verantwoordelijk voor complete wijkverduurzamingen, van ventilatie en zonnepanelen tot onderhoud en projectmanagement. Dat bevalt goed, vertelt Bryan: ‘Natuurlijk loop je tegen uitdagingen aan. Onze eerste pilot was een nul-op-de-meter-project voor een woningcorporatie in Schijndel. Dat was een intensief proces waarbij niet alles goed is gegaan, maar wel leidde tot een mooi resultaat – ook voor de bewoners. En je kunt al het geleerde meenemen naar nieuwe projecten. Zo werken we momenteel in hetzelfde dorp aan twee grotere renovaties waarbij we twee complete wijken vrij intensief verduurzamen.

Afgelopen december zijn we een samenwerkingsovereenkomst met woningcorporatie Woonmeij aangegaan, waarbij we samen met een andere hoofdaannemer tot 2033 honderden woningen verduurzamen. Die langetermijngarantie is heel prettig: er is ruimte om te leren voor zowel onze collega’s als het bedrijf. We houden rust en tijd over die onze dienstverlening alleen maar verbeteren.’

Tekst gaat verder onder de fotocarrousel

Uitdagingen zien als kansen

En dat is volgens Bryan belangrijk om bij te blijven, want ook Orly & Endevoets signaleert verschillende uitdagingen. ‘Denk aan betaalbaarheid van materialen en daarmee het verduurzamen van een woning. Of de beschikbaarheid van huizen, zeker als je kijkt naar optoppen of uitsplitsen in plaats van nieuwbouw. Maar ook het sociale aspect: we merken dat het wantrouwen in de samenleving groeit en mensen niet zomaar iets snel willen aannemen. Omdat we in ons dagelijks werk letterlijk bij bewoners over de vloer komen, gaat communicatie een steeds belangrijker rol spelen.’

Maar Bryan ziet al deze uitdagingen ook als kansen: ‘Als je een mooi concept ontwikkelt dat op veel corporatiewoningen toepasbaar is en daardoor de kostprijs zakt, dan kun je een goede speler zijn. En we durven als familiebedrijf te investeren in sociale wijkontwikkeling en te pionieren met duurzame materialen. Het is belangrijk om kort op de bal te zitten en op te vallen.’