Dudok Groningen
De plek waar nu Dudok an het Diep staat, is al eeuwenlang in beweging. In de 17e eeuw lag er een haven die bleef bestaan tot kort na de Tweede Wereldoorlog. In 1955 liet ESSO er een tankstation bouwen, naar ontwerp van architect Willem Marinus Dudok. Sinds 2010 is het tankstation een Rijksmonument, dat in 2013 door Groningers werd gekozen tot mooiste naoorlogse gebouw van de stad.
In 2019 gingen IRIS architecten en Marseille Buiten aan de slag met het ontwerp van het terrein en de restauratie, herbestemming en verduurzaming van het gebouw. Vorig jaar werd het opgeleverd.
Het plan vertrekt vanuit het idee dat het tankstation niet als museumstuk bewaard moet blijven, maar als onderdeel van het dagelijks leven moet functioneren. Geen afgesloten monument, maar een levendige publieke plek – laagdrempelig, gastvrij, en stevig verankerd in zijn omgeving. Een omgeving die uitnodigend, veilig en groen moet zijn.
Het Dudokstation is inmiddels getransformeerd tot een groene verblijfsplek aan de Diepenring, waar je met de voeten in het water kan zitten. De plek vormt een belangrijke nieuwe schakel tussen het Ebbingekwartier en de binnenstad, en is in korte tijd een geliefde plek in de stad geworden.
Opdrachtgever
Gemeente Groningen
Ontwerper
Marseille buiten
Overige betrokkenen
Iris architecten (renovatie van het Dudok gebouwtje), Brands Bouw (gebouw), Dura Vermeer (landschap), De Boer en De Groot (vlonder), Wieringa Bouwadvies (monumentenadvies), Studio DL (verlichting), IPV DelJ (Technische uitwerking vlonderlandschap)
Foto: Roelof Bos